Filozofie

B181 - Zimní 18/19
Toto je tzv. shluknutý kurz. Skládá se z několika samostatných předmětů, které sdílejí výukové materiály, úkoly, testy apod. Níže si můžete zobrazit informace o jednotlivých předmětech tvořících tento shluk.

Filozofie - A0B16FIL

Hlavní kurz
Kredity 2
Semestry oba
Zakončení zkouška
Jazyk výuky neurčen
Rozsah výuky 2+0s
Anotace
Probírá se tu charakter filosofického poznání, nejznámější postavy a ideje západní filosofie, dále vztah filosofie k náboženství, vědě a politice. Rozebírá se dnes aktuální postmoderní filosofie i její vztah k alternativnímu poznání. \\Výsledek studentské ankety předmětu je zde: http://www.fel.cvut.cz/anketa/aktualni/courses/A0B16FIL
Cíle studia
Žádná data.
Osnovy přednášek
1.Filozofie a filozofování. Pojem filozofie. Porovnání mýtického, filozofického a vědeckého přístupu.
2.Thales a škola v Mílétu. Otázka hledání prapodstaty (arché) dříve a dnes, hylozoismu a redukcionismu. Pojetí duše.
3.Pythagoras a jeho škola, dnešní pozůstatky pythagoreismu (reinkarnace, numerologie.).
4.Myšlenky Hérakleita z Efesu. Dynamický obraz světa, srovnání s východní filozofií.
5.Elejská škola, otázky metodiky poznání, problémy s pojetím vakua.
6.Pojímání hmoty (Anaxagorás, Empedoklés) za antiky a dnes.
7.Atomismus a přírodní věda. Otázky determinismu.
8.Krize poznání, sofisté. Člověk měřítkem všeho? Sofistika a dnešní postmoderna.
9.Sókratův vztah k sofistice, dialogická metoda, sókratovský morální paradox.
10.Paradox lháře a jeho novodobé obměny.
11.Platón, jeho život a filozofie. Svět idejí. Podobenství o jeskyni. Problém demokracie. Ideální stát nebo totalita?
12.Aristotelská logika a fyzika. Aristotelismus a scholastika.
13.Hellénistická filozofie, epikureismus a stoicismus. Alexandrijská škola, Eukleidés a matematika.
14.Pyrrhonismus (skepticismus), křesťanství a filozofie. Dnešní skepticismus.
Osnovy cvičení
Žádná data.
Literatura
1. Zamarovský P., Příběh antické filosofie, ČVUT, Praha 2005
2. Capra, F., Tao fyziky, Praha, DharmaGaia, Praha 2004


Požadavky
Zájem, jinak bez předběžných požadavků

Filozofie - B0B16FIL

Kredity 2
Semestry oba
Zakončení zkouška
Jazyk výuky čeština
Rozsah výuky 2P+0S
Anotace
Úvod do filosofie. Probírá se tu charakter filosofického poznání, nejznámější postavy a ideje
západní filosofie, dále vztah filosofie k náboženství, vědě a politice.
Cíle studia
Žádná data.
Osnovy přednášek
1.Pojem filozofie, porovnání mýtického, filozofického a vědeckého přístupu
2. Thalés a škola v Mílétu, arché, hylozoismus a redukcionismus, pojetí duše
3. Pythagoreismus, význam (matematika)
4. Myšlenky Hérakleita z Efesu, dynamický obraz světa, srovnání s východní filozofií
5. Elejská škola, otázky metodiky poznání, problémy s pojetím vakua
6. Pojímání hmoty (Anaxagorás, Empedoklés) za antiky a dnes
7. Atomismus a přírodní věda, otázky determinismu
8. Krize poznání, sofisté, člověk měřítkem všeho?, sofistika a dnešní postmoderna
9. Sókratův vztah k sofistice, dialogická metoda, sókratovský morální paradox.
10. Malé sokratické školy, paradox lháře a jeho novodobé obměny
11. Platón, jeho život a filozofie, svět idejí, politická filosofie
12. Aristotelská logika a fyzika, aristotelismus a scholastika
13. Hellénistická filozofie, alexandrijská škola, Eukleidés a matematika
14. Pyrrhonismus (skepticismus), křesťanství a filozofie, dnešní skepticismus
Osnovy cvičení
Žádná data.
Literatura
1. Zamarovský P., Příběh antické filosofie, ČVUT, Praha 2005
2. Zamarovský P. The Historical Roots of Philosophy, Praha: CVUT. 2007
3. Capra F., Tao fyziky, Praha, DharmaGaia, Praha 2004
4. Gál E. (ed)., Mysel, telo, stroj, Bradlo, Bratislava 1992
5. Bondy E., Poznámky k dějinám filosofie III. Antická filosofie, Vokno, Praha 1994
Požadavky
Žádná data.

Filozofie 1 - B0B16FI1

Kredity 4
Semestry zimní
Zakončení klasifikovaný zápočet
Jazyk výuky čeština
Rozsah výuky 2P+2S
Anotace
Probírají se postavy a myšlenky antické filozofie a vědy. Na historickém pozadí se otevírají i aktuální problémy dneška. Jde zejména o otázky související s rozvojem dnešní fyziky, matematiky a přírodovědy, dále s rozvojem a společenskými aspekty techniky a otázek ekonomiky, etiky a politiky.
Cíle studia
Žádná data.
Osnovy přednášek
1. Základní pojmy, porovnání mýtického, filozofického a vědeckého přístupu
2. Thalés a mílétská škola, otázka hledání prapodstaty (arché). Pojetí duše
3. Pýthagoras a pýthagorejci
4. Hérakleitos z Efezu, dynamický obraz světa, srovnání s východní filozofií
5. Elejská škola, otázky metodiky poznání, problémy negativních pojmů
6. Anaxagorás, Empedoklés, pojímání hmoty
7. Atomismus, absolutní determinismus a svoboda, problémy materialismu
8. Sofisté a sofistika, krize poznání, člověk měřítkem, ateismus
9. Sókratés, život, vztah k sofistice, dialogická metoda, sókratovský morální paradox
10. Megarská filosofie (paradox Lháe), kynikové, kyrenaikové
11. Platón, svět idejí, podobenství o jeskyni, demokracie, filosofie matematiky
12. Aristotelés, aristotelismus a scholastika, Tomáš Akvinský a tomismus.
13. Epikureismus a stoicismus, pyrrhonismus, alexandrijská škola
14. Křesťanství a filozofie, sv. Augustin, Boethius (sv. Severin)
Osnovy cvičení
1.Pojem filozofie. Příklady mýtů.
2.Otázka hledání prapodstaty dříve a dnes, hylozoismus a redukcionismus. Pojetí duše.
3.Pythagorás, charakter jeho školy, dnešní pozůstatky pythagoreismu (reinkarnace, numerologie .).
4.Hérakleita z Dresu, příklady interpretace.
5.Elejská škola, otázky metodiky poznání (problémy s pojetím vakua).
6.Pojímání hmoty za antiky a dnes.
7.Atomismus a přírodní věda. Problém determinismu.
8.Krize poznání, sofisté. Člověk meřítkem všeho? Příklady.
9.Sókratův vztah k sofistice, význam dialogické metody.
10.Paradox Lháře a jeho novodobé obměny, Grelichův paradox, Russelův paradox.
11.Svět idejí a dnešní věda. Význam podobenství o jeskyni.
12.Aristotelská logika a fyzika.
13.Zajímavé momenty epikureismu a stoicismu. Eukleidovy Základy dnes.
14.Pyrrhonismus (skepticismus), dnešní skepticismus.
Literatura
1. Zamarovský P. Příběh antické filosofie, nakl. VUT, Praha 2005
2. Zamarovský P. The Historical Roots of Philosophy, Praha: CVUT. 2007
3. Kratochvíl Z. Mýtus, filosofie, věda, Hrnčířství a nakl. Juza, Praha 1993
4. Tretera I. Nástin dějin evropského myšlení, COWI, Praha 1996
5. Bondy E., Poznámky k dějinám filosofie III. Antická filosofie, Vokno, Praha 1994
Požadavky
Posluchači absolvují během semestru tři testy a vypracují prezentaci na dohodnuté téma.

Filozofie I - A0B16FI1

Kredity 4
Semestry oba
Zakončení klasifikovaný zápočet
Jazyk výuky čeština
Rozsah výuky 2+2s
Anotace
Probírají se tu základní myšlenky a postavy antické filozofie a vědy. Na historickém pozadí se otevírají i mnohé aktuální problémy dneška. Jde zejména o otázky související s rozvojem dnešní fyziky, matematiky a přírodovědy, dále s rozvojem a společenskými aspekty techniky a otázek ekonomiky, etiky a politiky. \\Výsledek studentské ankety předmětu je zde: http://www.fel.cvut.cz/anketa/aktualni/courses/AD0B16FI1 \\Výsledek studentské ankety předmětu je zde: http://www.fel.cvut.cz/anketa/aktualni/courses/A0B16FI1
Cíle studia
Žádná data.
Osnovy přednášek
1.Filozofie a filozofování. Porovnání mýtického, filozofického a vědeckého přístupu.
2.Thales a škola v Mílétu. Otázka hledání prapodstaty (arché), redukcionismus.
3.Pythagoras a jeho škola, dnešní pozůstatky pythagoreismu (reinkarnace, numerologie.).
4.Myšlenky Hérakleita z Efesu. Dynamický obraz světa, srovnání s východní filozofií.
5.Elejská škola, otázky metodiky poznání, problémy s pojetím vakua.
6.Anaxagorás, Empedoklés. Pojímání hmoty.
7.Atomismus, jeho zrod a důsledky. Absolutní determinismus a svoboda, problémy materialismu.
8.Krize poznání, sofisté. Člověk měřítkem všeho? Sofistika a dnešní postmoderna.
9.Život a smrt Sókrata. Sókratův vztah k sofistice, dialogická metoda, sókratovský morální paradox.
10.Malé sókratovské školy, megařané, logicky paradox Lháře.
11.Platón, jeho život a filozofie. Svět idejí. Podobenství o jeskyni. Problém demokracie. Ideální stát nebo totalita?
12.Aristotelés a vyvrcholení klasické filozofie. Aristotelská logika a fyzika. Aristotelismus a scholastika.
13.Hellénistická filozofie, epikureismus a stoicismus. Alexandrijská škola, Eukleidés a matematika.
14.Pyrrhonismus (skepticismus), křesťanství a filozofie. Svatý Augustin, Boethius.
Osnovy cvičení
1.Pojem filozofie. Příklady mýtů.
2.Otázka hledání prapodstaty dříve a dnes, hylozoismus a redukcionismus. Pojetí duše.
3.Pythagorás, charakter jeho školy, dnešní pozůstatky pythagoreismu (reinkarnace, numerologie .).
4.Hérakleita z Dresu, příklady interpretace.
5.Elejská škola, otázky metodiky poznání (problémy s pojetím vakua).
6.Pojímání hmoty za antiky a dnes.
7.Atomismus a přírodní věda. Problém determinismu.
8.Krize poznání, sofisté. Člověk meřítkem všeho? Příklady.
9.Sókratův vztah k sofistice, význam dialogické metody.
10.Paradox Lháře a jeho novodobé obměny, Grelichův paradox, Russelův paradox.
11.Svět idejí a dnešní věda. Význam podobenství o jeskyni.
12.Aristotelská logika a fyzika.
13.Zajímavé momenty epikureismu a stoicismu. Eukleidovy Základy dnes.
14.Pyrrhonismus (skepticismus), dnešní skepticismus.
Literatura
1.Zamarovský, P. Příbeh antické filosofie, nakl. ČVUT, Praha 2005
2.Zamarovský, P. The Historical Roots of Philosophy, Praha: CVUT. 2007
3.Kratochvíl, Z. Mýtus, filosofie, věda, Hrnčířství a nakladatelství Juza, Praha 1993
4.Tretera, I. Nástin dějin evropského myšlení, COWI, Praha 1996
5.Stumpf, E. S. Socrates to Sartre, McGraw-Hill, New York 1993
Požadavky
https://ekonom.feld.cvut.cz/web/index.php?option=com_content&task=section&id=7&Itemid=236