Philosophy I

B181 - Zimní 18/19
Toto je tzv. shluknutý kurz. Skládá se z několika samostatných předmětů, které sdílejí výukové materiály, úkoly, testy apod. Níže si můžete zobrazit informace o jednotlivých předmětech tvořících tento shluk.

Philosophy I - AE0B16FI1

Hlavní kurz
Kredity 4
Semestry oba
Zakončení klasifikovaný zápočet
Jazyk výuky angličtina
Rozsah výuky 2+2s
Anotace
We deal with the most important persons, schools and ideas of ancient philosophy. We are concerned especially on transdisciplinary nature of philosophy and connection of old philosophical thoughts with recent problems of science, technology, economics and politics. \\Výsledek studentské ankety předmětu je zde: http://www.fel.cvut.cz/anketa/aktualni/courses/AE0B16FI1
Cíle studia
Žádná data.
Osnovy přednášek
1.Philosophy and thinking. Mythical, philosophical and scientific accounts. The first philosophers.
2.Thales and the Milesian school. Seeking for the basic principle, reductionism, hylozoism, the conception of soul.
3.Pythagoras and his school, present-day residues of Pythagoreism (numerology, reincarnation .)
4.Heraclitus, dynamical approach. Comparison to the Eastern philosophy.
5.The school of Eleya, problems with methodology of cognition (the conception of free space).
6.Anaxagoras, Empedocles. The concept of matter.
7.Atomism, its origin and consequences. The absolute determinism and freedom, problems of materialism.
8.The crisis of knowledge, the Sophists. Is man the measure of everything? Relation to postmodernism.
9.The life and death of Socrates. Socrates and the Sophists, method of dialogues, Socrates' moral paradox.
10.The imperfect Socratic schools, Megarians, the paradox of the liar.
11.Plato, his life and philosophy. The realm of forms (ideas). The allegory of the cave; ideal state or totality?
12.Aristotle and the peak of classical philosophy, logic, physics. Aristotelism and Scholastics.
13.Hellenistic philosophy, Epicureism and Stoicism. Philosophy in Alexandria (Eucleides and mathematics).
14.Pyrrhonism (scepticism). Christianity and philosophy. Aurelius Augustinu, Boethius.
Osnovy cvičení
1.The concept of philosophy. Examples of myths.
2.Seeking for the basic principle, reductionism, hylozoism, the conception of soul.
3.Present-day residues of Pythagoreism (numerology, reincarnation .)
4.Heraclitus, examples of interpretation.
5.The school of Eleya, problems with methodology of cognition (the conception of free space).
6.The concept of matter in ancient times and today.
7.The importance of atomism in natural science. Problem of determinism.
8.The crisis of knowledge, the Sophists. Is man the measure of everything? Examples.
9.The importance of method of dialogues.
10.The paradox of the liar, and its modern versions, Grelich paradox, Russell paradox.
11.The realm of forms (ideas) and present-day science today. The meaning of the allegory of the cave.
12.Aristotle logic and physics.
13.Interesting moments of Epicureism and Stoicism. Euclides Stocheia today.
14.Pyrrhonism (scepticism), modern scepticism.
Literatura
1.Zamarovský, P. The Historical Roots of Philosophy, ČVUT, Praha 2007
2.Stumpf, E. S., Socrates to Sartre, McGraw-Hill, New York 1993
Požadavky
https://ekonom.feld.cvut.cz/cs/student/predmety/filozofie-1

Philosophy 1 - BE0B16FI1

Kredity 4
Semestry oba
Zakončení klasifikovaný zápočet
Jazyk výuky angličtina
Rozsah výuky 2P+2S
Anotace
Probírají se postavy a myšlenky antické filozofie a vědy. Na historickém pozadí se otevírají i aktuální problémy dneška. Jde zejména o otázky související s rozvojem dnešní fyziky, matematiky a přírodovědy, dále s rozvojem a společenskými aspekty techniky a otázek ekonomiky, etiky a politiky.
Cíle studia
Žádná data.
Osnovy přednášek
1. Základní pojmy, porovnání mýtického, filozofického a vědeckého přístupu
2. Thalés a mílétská škola, otázka hledání prapodstaty (arché). Pojetí duše
3. Pýthagoras a pýthagorejci
4. Hérakleitos z Efezu, dynamický obraz světa, srovnání s východní filozofií
5. Elejská škola, otázky metodiky poznání, problémy negativních pojmů
6. Anaxagorás, Empedoklés, pojímání hmoty
7. Atomismus, absolutní determinismus a svoboda, problémy materialismu
8. Sofisté a sofistika, krize poznání, člověk měřítkem, ateismus
9. Sókratés, život, vztah k sofistice, dialogická metoda, sókratovský morální paradox
10. Megarská filosofie (paradox Lháe), kynikové, kyrenaikové
11. Platón, svět idejí, podobenství o jeskyni, demokracie, filosofie matematiky
12. Aristotelés, aristotelismus a scholastika, Tomáš Akvinský a tomismus.
13. Epikureismus a stoicismus, pyrrhonismus, alexandrijská škola
14. Křesťanství a filozofie, sv. Augustin, Boethius (sv. Severin)
Osnovy cvičení
1.Pojem filozofie. Příklady mýtů.
2.Otázka hledání prapodstaty dříve a dnes, hylozoismus a redukcionismus. Pojetí duše.
3.Pythagorás, charakter jeho školy, dnešní pozůstatky pythagoreismu (reinkarnace, numerologie .).
4.Hérakleita z Dresu, příklady interpretace.
5.Elejská škola, otázky metodiky poznání (problémy s pojetím vakua).
6.Pojímání hmoty za antiky a dnes.
7.Atomismus a přírodní věda. Problém determinismu.
8.Krize poznání, sofisté. Člověk meřítkem všeho? Příklady.
9.Sókratův vztah k sofistice, význam dialogické metody.
10.Paradox Lháře a jeho novodobé obměny, Grelichův paradox, Russelův paradox.
11.Svět idejí a dnešní věda. Význam podobenství o jeskyni.
12.Aristotelská logika a fyzika.
13.Zajímavé momenty epikureismu a stoicismu. Eukleidovy Základy dnes.
14.Pyrrhonismus (skepticismus), dnešní skepticismus.
Literatura
1. Zamarovský P. Příběh antické filosofie, nakl. VUT, Praha 2005
2. Zamarovský P. The Historical Roots of Philosophy, Praha: CVUT. 2007
3. Kratochvíl Z. Mýtus, filosofie, věda, Hrnčířství a nakl. Juza, Praha 1993
4. Tretera I. Nástin dějin evropského myšlení, COWI, Praha 1996
5. Bondy E., Poznámky k dějinám filosofie III. Antická filosofie, Vokno, Praha 1994
Požadavky
Posluchači absolvují během semestru tři testy a vypracují prezentaci na dohodnuté téma.