Lékařská etika

B232 - Letní 23/24
Tento předmět se nenachází v Moodle. Na jeho domovskou stránku se můžete dostat pomocí tlačítka "Stránka kurzu (mimo Moodle)" vpravo (pokud existuje).

Lékařská etika - A6M33LEE

Kredity 3
Semestry zimní
Zakončení zápočet a zkouška
Jazyk výuky čeština
Rozsah výuky 2P+0C
Anotace
Cílem předmětu je poskytnout posluchačům orientaci nejen v obecných problémech etiky, ale především v problematice lékařské etiky. Předmět je rozdělen do tří bloků, je prakticky orientován a je veden vyučujícími, kteří mají letité zkušenosti z lékařské a ošetřovatelské péče. První blok je spojen především s otázkami obecné etiky, zatímco druhý a třetí blok se věnují zejména etickým otázkám spojených s životem, zdravím, nemocí a umíráním člověka a s lékařskými zásahy. Nedílnou součástí předmětu jsou diskuse, ve kterých se studenti učí pokládat etické otázky a reagovat na ně, věcně argumentovat, prosazovat svůj názor a společně nacházet odpovědi. Na konci semestru studenti, rozděleni do skupin, presentují výsledky svých referátů, věnujících se vybraných etickým otázkám. Po absolvování všech přednášek jsou studenti schopni diskutovat a řešit nejen všeobecné etické problémy, ale i problémy lékařské etiky. \\Výsledek studentské ankety předmětu je zde: http://www.fel.cvut.cz/anketa/aktualni/courses/A6M33LEE
Cíle studia
Cílem předmětu je poskytnout posluchačům orientaci nejen v obecných problémech etiky, ale především v problematice lékařské etiky.
Osnovy přednášek
1. Etika jako filozofická disciplína, dějiny oboru.
2. Fundamentální etika, základní kategorie etiky.
3. Hermeneutika: principy a aplikace v medicíně.
4. Zdroje a obsah lidského jednání, pravidla správného jednání, etika mezilidských vztahů.
5. Lékařská etika, Hippokratova přísaha, lékařské kodexy a české zákony.
6. Pravda v medicíně, informovaný souhlas, povinná mlčenlivost.
7. Etické otázky v geriatrii, smrti a umírání, paliativní péče.
8. Transplantace, lege artis, klinické protokoly, medicína založena na důkazech.
9. Euthanasie, Dysthanasie.
10. Etické otázky v genetice, embryologii, neplodnost, asistovaná reprodukce, interrupce.
11. Práva fétu, dítěte, handicapovaných, duševně nemocných.
12. Presentace referátů, diskuse.
13. Presentace referátů, diskuse, kolokvium.
14. Presentace referátů, udělení zápočtů.

Individuální práce se obsahově kryjí s přednášenou a procvičovanou látkou, jejich rozsah odpovídá náplni 2-3 přednášek. Referáty, zpracovávané ve skupinách a jejich presentace ve skupinách na konci semestru. Kvalitu prací kontroluje a vyhodnocuje vyučující.
Osnovy cvičení
Žádná data.
Literatura
[1] Haškovcová, H.: Lékařská etika. Galén, 2002.
[2] Kutnohorská, J.: Etika v ošetřovatelství, Grada 2007.
[3] Šimek, J.; Špalek, V.: Filozofické základy lékařské etiky. Grada 2003.
[4] Linhartová, V.: Praktická komunikace v medicíně, Grada 2007.
Požadavky
Schopnost naslouchat, klást otázky, diskutovat, dovednost dělat správná rozhodnuti.
Aktivní účast na cvičeních, vypracování a presentace semestrální práce