Úvod do softwarového inženýrství

B161 - Zimní 16/17
Toto je tzv. shluknutý kurz. Skládá se z několika samostatných předmětů, které sdílejí výukové materiály, úkoly, testy apod. Níže si můžete zobrazit informace o jednotlivých předmětech tvořících tento shluk.

Úvod do softwarového inženýrství - A7B36USI

Hlavní kurz
Kredity 5
Semestry zimní
Zakončení zápočet a zkouška
Jazyk výuky čeština
Rozsah výuky 2P+2S
Anotace
Základní kurz softwarového inženýrství, který je určen pro získání základních dovedností v analýze a návrhu, seznámení s používanými technikami a nástroji.
Probírá se základní životní cyklus programového díla, od specifikace požadavku, přes návrh řešení až po vlastní implementaci, provoz a údržbu.
Důraz je kladen na analytickou fázi, neboť ostatní fáze jsou součástí jiných předmětů. Z modelovacích prostředků je probírán UML (Unified Modeling Language).
V rámci cvičení se řeší menší projekty v týmech metodikou UP (Unifikovaný proces vývoje) s využitím UML. Cvičení probíhají převážně konzultační formou. \\Výsledek studentské ankety předmětu je zde: http://www.fel.cvut.cz/anketa/aktualni/courses/A7B36SIN
Cíle studia
A. Osvojení dovedností
- SPOLUPRACOVAT V TÝMU
- PREZENTOVAT VÝSLEDKY PRÁCE
- OHODNOTIT SVOJÍ I CIZÍ PRÁCI
- FORMULOVAT KRITIKU
- VYROVNAT SE S KRITIKOU
- KOMUNIKOVAT
- ŘEŠIT KONFLIKTY

B. Získání znalostí
- DIAGRAMY UML
- METODIKY
- MODELOVACÍ NÁSTROJ ENTERPRISE ARCHITECT
Osnovy přednášek
1. Úvod, metodiky vývoje SW
2. Vize projektu
3. Požadavky a jejich parametry
4. Způsoby zjišťování požadavků, trasovatelnost požadavků
5. Úvod do jazyka UML,modelování firemních procesů,
6. UML diagramy aktivit
7. Datová analýza - hledání analytických tříd, relací, atributů
8. Stavové diagramy
9. Požadavky a jejich modelování pomocí případu užití
10. Scénáře případu užití a mapování
11. Odhady pracnosti, model uživatelského rozhraní,
12.UML diagramy komponent, nasazení a balíčků
13. Licencování SW, zamlžení(obfuskace) kódu, metamodelování, údržba a změny nasazeného software
14. Rezerva/Rozbor nejčastějších chyb v projektech
Osnovy cvičení
1. Úvodní cvičení - seznámení s pravidly, návrh témat a rozdělení do týmů
2. Finální rozdělení týmů, ukázka ASSEMBLA (wiki, tickety,?), SVN, konzultace a práce na vizi
3. Kontrola zprovoznění SVN a TICKET, konzultace k byznys analýze a EA
4. Konzultace ke katalogu požadavků a modelu případu užití
5. Poslední konzultace k 1.iteraci
6. Odevzdání dokumentace k 1.iteraci, konzultace scénářů a analytického modelu
7. Diskuse oponentských posudků, konzultace scénářů a analytického modelu
8. Odevzdání dokumentace k 2.iteraci, konzultace dokumentů ke 3. iteraci 2
9. Diskuse oponentských posudků, konzultace dokumentů ke 3. iteraci
10. Odevzdání dokumentace k 3.iteraci, konzultace dokumentů ke 4. iteraci
11. Diskuse oponentských posudků, konzultace dokumentů ke 3. iteraci
12. Odevzdání dokumentace k 4.iteraci, prezentace projektu
13. Zápočty
14. Zápočty
Literatura
[1] Arlow, J., Neustat, I.: UML 2 a unifikovaný proces vývoje aplikací. Computer Press, ISBN: 978-80-251-1503-9, Praha 2007.
[2] Pressman,R.S.: Software Engineering: A Practitioner's Approach. ISBN 0-07-707936-1, McGraw-Hill, 1992.
[3] Sommerville,I.: Software Engineering. Pearson Education Limited, 2001. ISBN 0-201-39815-X.
[4] http://www.uml-diagrams.org/uml-24-diagrams.html
[5] http://ocup.ocup.cz/p/obsah.html
Požadavky
Prerekvizitou je A7B36OMO, A7B36DBS a A7B39WPA.

Úvod do softwarového inženýrství - AD7B36USI

Kredity 5
Semestry zimní
Zakončení zápočet a zkouška
Jazyk výuky neurčen
Rozsah výuky 14KP+6KC
Anotace
Základní kurz softwarového inženýrství, který je určen pro pochopení discipliny, získání základních dovedností v analýze a návrhu, seznámení s používanými technikami a nástroji.
Probírá se základní životní cyklus programového díla, od specifikace požadavku, přes návrh řešení až po vlastní implementaci, provoz a údržbu.
Důraz je kladen na analytickou fázi, neboť ostatní fáze jsou součástí jiných předmětů. Modelovací prostředky, UML (Unified Modeling Language).
V rámci cvičení se řeší menší projekty v týmech. \\Výsledek studentské ankety předmětu je zde: http://www.fel.cvut.cz/anketa/aktualni/courses/AD7B36USI
Cíle studia
A. Osvojení dovedností^
- SPOLUPRACOVAT V TÝMU^
- PREZENTOVAT VÝSLEDKY PRÁCE^
- OHODNOTIT SVOJÍ I CIZÍ PRÁCI^
- FORMULOVAT KRITIKU^
- VYROVNAT SE S KRITIKOU^
- KOMUNIKOVAT^
- ŘEŠIT KONFLIKTY^
^
B. Získání znalostí^
- DIAGRAMY UML^
- METODIKY^
- OCL^
- NÁVRH ARCHITEKTURY SYSTÉMU^
- MVC A ORM FRAMEWORK
Osnovy přednášek
1. ÚVODNÍ PŘEDNÁŠKA - Metodiky vývoje SW, "Unified Process", MDA, úvod do jazyka UML, CASE nástroje, vize projektu

2. Státní svátek

3. Byznys analýza a sběr požadavků - modelování a zdokonalování procesů, diagramy aktivit

4. Funkční analýza -požadavky a jejich modelování pomocí use case, aktivity

5. Datová analýza - hledání analytických tříd, relací, atributů a stavů, metamodely

6. Životní cyklus vývoje SW, klasické a agilní metodiky, metamodely.

7. Návrh - softwarové architektury, diagramy baličků, komponent a nasazení

8. Návrh - Frameworky (Seam, Struts, Shale) a jejich komponenty jako JSF (Model View Controler) Facelets, RichFaces, Trinidad, EJB, Hibernate (ORM) ,

9. Aspektově orientované programování, bezpečnost aplikací

10. Implementace, testování, nasazení a údržba - (ladění výkonu, diagramy nasazení, testování SW,...)

11. OCL - Object Constraint Languange - přednášídoc.Ing. Karel Richta, CSc.

12. Rezerva/XP/SOA

13. Písemný test na přednášce
Osnovy cvičení
1. Úvod, ukázky možných projektů
2. Prezentace projektů, rozdělení do týmů, brainstorming nad tématy(Co všechno by mohlo být ještě obsahem atd?)
3. Konzultace slovního zadání
4. Konzultace katalogu požadavků, USE-CASE, aktivity diagramů
5. Odevzdávání práce dle přednášek 1 až 3
6. Odevzdávání posudků, konzultace analýza
7. Konzultace analýza
8. Konzultace analýza
9. Odevzdávání práce dle přednášek 1 až 7, konzultace návrh
10. Konzultace návrh
11. Poslední konzultace k projektu
12. Prezentace oponentských posudků, diskuse
13. Zápočty
Literatura
[1] Arlow, J., Neustat, I.: UML 2 a unifikovaný proces vývoje aplikací. Computer Press, ISBN: 978-80-251-1503-9, Praha 2007.
[2] Drbal: Objektově-orientované metodiky a techniky. Skripta VŠE, Praha 1997
[3] Chlapek, Řepa: Materiály ke strukturované analýze. Skripta VŠE, Praha 1997
[4] Král, J.: Informační systémy. SCIENCE, Veletiny 1998.
[5] Pokorný, J., Halaška, I.: Databázové systémy. Vydavatelství ČVUT Praha, 1998
[6] Pressman,R.S.: Software Engineering: A Practitioner's Approach. ISBN 0-07-707936-1, McGraw-Hill, 1992.
[7] Richta, Sochor: Softwarové inženýrství I. Skripta ČVUT-FEL, Praha 1996,1998
[8] Řepa, V.: Analýza a návrh informačních systémů., EKOPRESS, Praha 1999.
[9] Schmuller, J.: Myslíme v jazyku UML. GRADA, ISBN 80-247-0029-8, Praha 2001.
[10] Sommerville,I.: Software Engineering. Pearson Education Limited, 2001. ISBN 0-201-39815-X.
[11] Šešera, L., Mičovský, A., Červeň, J.: Datové modelování v příkladech. GRADA, ISBN 80-247-0049-2, Praha 2001.
[12] Vrana, I., Richta, K.: Zásady a postupy při zavádění podnikových informačních systémů. GRADA, Praha 2005.
Požadavky

Podmínky zápočtu a zkoušky jsou definovány na stránkách předmětu http://service.felk.cvut.cz/courses/Y36SIN/.