This is a grouped Moodle course. It consists of several separate courses that share learning materials, assignments, tests etc. Below you can see information about the individual courses that make up this Moodle course.

Business Economics - BD6B16ZPD

Main course
Credits 5
Semesters Winter
Completion Assessment + Examination
Language of teaching Czech
Extent of teaching 14KP+6KS
Annotation
Náplní předmětu je standardní úvod do ekonomiky podniku a podnikání, kde jsou studenti seznámeni se základními principy podnikatelské činnosti. Jedná se zejména o vybrané právní formy podnikání, daňový systém, rozvaha, výsledovka, metody kalkulace nákladů, analýzy bodu zvratu, principy úrokového počtu, zdroje krátkodobého a dlouhodobého financování firmy, kritéria ekonomické efektivnosti apod. Předmět se dále zaměřuje na principy marketingové koncepce firmy a základní metody analýzy trhu, zákazníků, konkurence, komunikace a distribuce pro potřeby podnikatelského plánu.
Study targets
Cílem předmětu je seznámit studenty s důležitými aspekty souvisejícími se zahájením a následným rozvojem podnikatelské činnosti. Studenti budou schopni vytvořit a prezentovat podnikatelský plán zaměřený nejen na finance podniku, ale také na základní analýzu trhu včetně marketingové komunikace, bez které je velmi obtížné dosáhnout očekávaných podnikatelských cílů.
Course outlines
1. Podnik a podnikání, cíle a funkce podniku. Podnikatelský plán.
2. Právní formy podnikání. Majetková a kapitálová struktura podniku.
3. Aktiva, pasiva, náklady a výnosy. Finanční výkazy a jejich struktura.
4. Vztahy mezi ziskem, objemem výroby, cenou a náklady. Základní lineární model, fixní a variabilní náklady, výnosy, definice zisku. Stupeň provozní páky.
5. Klasifikace nákladů, metody kalkulace nákladů. Přímé a nepřímé náklady, nabídková cena, příspěvek na úhradu.
6. Finanční matematika - úrokový počet, střadatel, zásobitel, anuita.
7. Cena příležitosti, marginální a průměrné veličiny, vybrané ukazatele rentability a produktivity.
8. Základní kritéria efektivnosti projektů. Rizika a nejistoty v podnikání.
9. Marketingová koncepce managementu, tržní orientace firmy.
10. Základní metody analýzy trhu, zákazníků, konkurence, komunikace a distribuce. Silné a slabé stránky, SWOT.
11. Zdroje financování provozu firmy, projektů a inovací. Dlouhodobé financování. Krátkodobé financování.
12. Systém daní v ČR. Daň z příjmů, spotřební daně, DPH. Veřejné finance.
13. Informační systémy v manažerské praxi.
14. Rezerva, konzultace.
Exercises outlines
1. Pravidla a zásady cvičení, podmínky získání zápočtu. Podnikání, typy společností. Manažerská hra.
2. Majetková a kapitálová struktura podniku.
3. Zakladatelský rozpočet firmy. Podnikatelský plán.
4. Výnosy a náklady, cash flow.
5. Vztahy mezi ziskem, objemem výroby, cenou a náklady, analýza bodu zvratu.
6. Metody kalkulace nákladů.
7. Základy úrokového počtu a finanční matematiky.
8. Finanční matematika - příklady
9. Ekonomická efektivnost projektů, kritéria hodnocení.
10. Kontrolní test. Průběžná kontrola stavu řešení semestrálních prací.
11. Krátkodobé a dlouhodobé financování firmy.
12. Daňová soustava v ČR a daňový štít, účetnictví a daňová evidence, DPH.
13. Prezentace semestrálních prací - podnikatelských plánů.
14. Prezentace semestrálních prací - podnikatelských plánů. Udělování zápočtů.
Literature
- M. Synek a kol.: Manažerská ekonomika. Grada, Praha, 2011, ISBN: 802473494X
- Kislingerová E. a kol.: Manažerské finance, C.H.Beck, Praha 2007, ISBN: 978-80-7179-903
- Fotr J., Souček I.: Podnikatelský záměr a investiční rozhodování, Grada, Praha, 2007, ISBN: 8024709392
Requirements
bez explicitních prerekvizit.

Business Economics - B6B16ZPD

Credits 5
Semesters Winter
Completion Assessment + Examination
Language of teaching Czech
Extent of teaching 2P+2S+2D
Annotation
Náplní předmětu je standardní úvod do ekonomiky podniku a podnikání, kde jsou studenti seznámeni se základními principy podnikatelské činnosti. Jedná se zejména o vybrané právní formy podnikání, daňový systém, rozvaha, výsledovka, metody kalkulace nákladů, analýzy bodu zvratu, principy úrokového počtu, zdroje krátkodobého a dlouhodobého financování firmy, kritéria ekonomické efektivnosti apod. Předmět se dále zaměřuje na principy marketingové koncepce firmy a základní metody analýzy trhu, zákazníků, konkurence, komunikace a distribuce pro potřeby podnikatelského plánu.
Study targets
Cílem předmětu je seznámit studenty s důležitými aspekty souvisejícími se zahájením a následným rozvojem podnikatelské činnosti. Studenti budou schopni vytvořit a prezentovat podnikatelský plán zaměřený nejen na finance podniku, ale také na základní analýzu trhu včetně marketingové komunikace, bez které je velmi obtížné dosáhnout očekávaných podnikatelských cílů.
Course outlines
1. Podnik a podnikání, cíle a funkce podniku. Podnikatelský plán.
2. Právní formy podnikání. Majetková a kapitálová struktura podniku.
3. Aktiva, pasiva, náklady a výnosy. Finanční výkazy a jejich struktura.
4. Vztahy mezi ziskem, objemem výroby, cenou a náklady. Základní lineární model, fixní a variabilní náklady, výnosy, definice zisku. Stupeň provozní páky.
5. Klasifikace nákladů, metody kalkulace nákladů. Přímé a nepřímé náklady, nabídková cena, příspěvek na úhradu.
6. Finanční matematika - úrokový počet, střadatel, zásobitel, anuita.
7. Cena příležitosti, marginální a průměrné veličiny, vybrané ukazatele rentability a produktivity.
8. Základní kritéria efektivnosti projektů. Rizika a nejistoty v podnikání.
9. Marketingová koncepce managementu, tržní orientace firmy.
10. Základní metody analýzy trhu, zákazníků, konkurence, komunikace a distribuce. Silné a slabé stránky, SWOT.
11. Zdroje financování provozu firmy, projektů a inovací. Dlouhodobé financování. Krátkodobé financování.
12. Systém daní v ČR. Daň z příjmů, spotřební daně, DPH. Veřejné finance.
13. Informační systémy v manažerské praxi.
14. Rezerva, konzultace.
Exercises outlines
1. Pravidla a zásady cvičení, podmínky získání zápočtu. Podnikání, typy společností. Manažerská hra.
2. Majetková a kapitálová struktura podniku.
3. Zakladatelský rozpočet firmy. Podnikatelský plán.
4. Výnosy a náklady, cash flow.
5. Vztahy mezi ziskem, objemem výroby, cenou a náklady, analýza bodu zvratu.
6. Metody kalkulace nákladů.
7. Základy úrokového počtu a finanční matematiky.
8. Finanční matematika - příklady
9. Ekonomická efektivnost projektů, kritéria hodnocení.
10. Kontrolní test. Průběžná kontrola stavu řešení semestrálních prací.
11. Krátkodobé a dlouhodobé financování firmy.
12. Daňová soustava v ČR a daňový štít, účetnictví a daňová evidence, DPH.
13. Prezentace semestrálních prací - podnikatelských plánů.
14. Prezentace semestrálních prací - podnikatelských plánů. Udělování zápočtů.
Literature
- M. Synek a kol.: Manažerská ekonomika. Grada, Praha, 2011, ISBN: 802473494X
- Kislingerová E. a kol.: Manažerské finance, C.H.Beck, Praha 2007, ISBN: 978-80-7179-903
- Fotr J., Souček I.: Podnikatelský záměr a investiční rozhodování, Grada, Praha, 2007, ISBN: 8024709392
Requirements
bez explicitních prerekvizit.