Corporate performance management

B232 - Letní 23/24

Corporate performance management - A4M33CPM

Kredity 3
Semestry letní
Zakončení klasifikovaný zápočet
Jazyk výuky čeština
Rozsah výuky 1+1s
Anotace
Předmět se zabývá problematikou Performance Managementu (dříve Corporate Performance Management, nově Business Analytics), která je návaznou disciplínou Business Intelligence. Zatímco Business Intelligence se obvykle zaměřuje jen na podání vysvětlení proč se něco určitým způsobem děje (reporting, analýza), Performance Management dává odpověď také na otázku, co a jak bychom měli dělat (modelování, plánování, forecasting a what-if analýza), aby se vzniklá situace změnila.

Studentům je v úvodní části předmětu představen koncept Performance Managementu (včetně základů Business Intelligence) a architektura řešení v souvislosti s business pohledem. Problematika je demonstrována na vybraných praktických příkladech. V druhé části předmětu studenti formou semestrálních projektů zpracovávají modelová zadání vybraného praktického problému. Práce zahrnuje analýzu úvodních požadavků a jednotlivých aspektů řešení, modelování problematiky v podobě OLAP kostek a prezentaci finálního výstupu pro koncového zákazníka (business i technické pohled). Jednotlivá cvičení jsou koncipována jako konzultace a prosemináře pod vedením zkušeného odborníka z praxe.

Předmět je zakončen prezentací a obhajobou semestrálních projektů, obvykle v prostorách společnosti IBM nebo některého z jejích partnerů. V případě úspěšného obhájení semestrálních projektů získávají absolventi předmětu také mezinárodně uznávaný akademický certifikát společnosti IBM, který potvrzuje nabyté znalosti problematiky Performance Managementu a znalost práce s produkty Cognos TM1. Další informace o předmětu, včetně vybraných názorů jeho absolventů, lze získat na: http://blog.czm-cvut.cz/proc-si-zapsat-predmet-corporate-performance-management. \\Aktuální výstupy ze studentské ankety předmětu jsou k nalezení zde: http://www.fel.cvut.cz/anketa/aktualni/courses/A4M33CPM
Cíle studia
Cílem studia je rozšířit stávající znalosti studentů v oblasti zpracování dat. Zatímco v běžných databázových předmětech se studenti zaměřují především na čistý databázový pohled (model), v předmětu Corporate Performance management jsou seznámeni s tzv. kostkovým pohledem, který je základem Business Intelligence a Business Analytics. Studium je primárně orientováno na praktické využití běžným uživatelem. Studenti se naučí celý proces tvorby aplikace od uchopení problému, návrhu a realizace what-if aplikace z pohledu uživatele a odprezentování přínosů vytvořeného řešení.
Osnovy přednášek
1. Úvod, seznámení s problematikou Corporate Performance Managementu
2. Zpracování dat od transakcí k datovým kostkám, OLAP, ETL, data marty, Business Intelligence
3. Úvod do problematiky what-if aplikací (profitabilita, cost alokace, ...)
4. WHAT-IF analýzy v praxi
5. Seznámení s technologií pro podporu CPM a jejími specifiky
6. Seznámení s technologií pro podporu CPM a jejími specifiky
7. Rezerva
Osnovy cvičení
1. Demonstrace vybraného reálného problému, ukázka uchopení problému, realizace řešení a využití uživateli
2. Test, zadání semestrálních projektů
3. Konzultace a řešení semestrální práce
4. Prezentace první analytické části semestrální úlohy - kontrolní bod
5. Konzultace a řešení semestrální práce
6. Konzultace a řešení semestrální práce
7. Odevzdání a prezentace semestrální práce
Literatura
[1] Novotný, O.; Pour, J.; Slánský, D.: Business Intelligence. Jak využít bohatství ve vašich datech, Grada, 2005
[2] Čechová, A., Manažerské účetnictví, Computer Press, 2006
[3] Luboslav Lacko: Databáze: datové sklady, analýza OLAP a dolování dat s příklady v SQL Serveru a Oracle, Computer Press, 2003
[4] Robert S. Kaplan - David P. Norton, BALANCED SCORECARD, Strategický systém měření výkonnosti podniku, Management Press, 2007
[5] Business Performance Management. Meets Business Intelligence, IBM Redbook
[6] Improving Business Performance Insight with Business Intelligence and Business Process Management, IBM Redbook
[7] David Parmenter, Key Performance Indicators (KPI): Developing, Implementing, and Using Winning KPIs, John Wiley & Sons, 2010
[8] Gary Cokins, Performance Management: Integrating Strategy Execution, Methodologies, Risk, and Analytics, John Wiley & Sons, 2009
[9] Howard Dresdner, The Performance Management Revolution, Business Results Through Insight and Action, John Wiley & Sons, 2008
[10] Howard Dresdner, Profiles in Performance, Business Intelligence Journeys and the Roadmap for Change, John Wiley & Sons, 2010
Požadavky
Absolvování předmětu nevyžaduje žádné specifické technické znalosti. Základem je analytické myšlení, výhodu je alespoň základní orientace v problematice databází. Aktuální informace o požadavcích na studenty a aktuálně probíhající výuce lze najít na webových stránkách předmětu na adrese: http://czm.fel.cvut.cz/vyuka/A4M33CPM/default.aspx. (Poznámka: předmět bude otevřený jen v případě, že se přihlásí minimálně 10 studentů.)