Softwarové inženýrství - A7B36SIN

Kredity 6
Semestry letní
Zakončení zápočet a zkouška
Jazyk výuky čeština
Rozsah výuky 2P+2C
Anotace
Základní kurz softwarového inženýrství, který je určen pro získání základních dovedností v analýze a návrhu, seznámení s používanými technikami a nástroji.
Probírá se základní životní cyklus programového díla, od specifikace požadavku, přes návrh řešení až po vlastní implementaci, provoz a údržbu.
Důraz je kladen na analytickou fázi, neboť ostatní fáze jsou součástí jiných předmětů. Z modelovacích prostředků je probírán UML (Unified Modeling Language).
V rámci cvičení se řeší menší projekty v týmech metodikou UP (Unifikovaný proces vývoje) s využitím UML. Cvičení probíhají převážně konzultační formou. \\Výsledek studentské ankety předmětu je zde: http://www.fel.cvut.cz/anketa/aktualni/courses/A7B36SIN
Cíle studia
A. Osvojení dovedností
- SPOLUPRACOVAT V TÝMU
- PREZENTOVAT VÝSLEDKY PRÁCE
- OHODNOTIT SVOJÍ I CIZÍ PRÁCI
- FORMULOVAT KRITIKU
- VYROVNAT SE S KRITIKOU
- KOMUNIKOVAT
- ŘEŠIT KONFLIKTY

B. Získání znalostí
- DIAGRAMY UML
- METODIKY
- MODELOVACÍ NÁSTROJ ENTERPRISE ARCHITECT
Osnovy přednášek
1. Úvod, metodiky vývoje SW
2. Vize projektu
3. Požadavky a jejich parametry
4. Způsoby zjišťování požadavků, trasovatelnost požadavků
5. Úvod do jazyka UML,modelování firemních procesů,
6. UML diagramy aktivit
7. Datová analýza - hledání analytických tříd, relací, atributů
8. Stavové diagramy
9. Požadavky a jejich modelování pomocí případu užití
10. Scénáře případu užití a mapování
11. Odhady pracnosti, model uživatelského rozhraní,
12.UML diagramy komponent, nasazení a balíčků
13. Licencování SW, zamlžení(obfuskace) kódu, metamodelování, údržba a změny nasazeného software
14. Rezerva/Rozbor nejčastějších chyb v projektech
Osnovy cvičení
1. Úvodní cvičení - seznámení s pravidly, návrh témat a rozdělení do týmů
2. Finální rozdělení týmů, ukázka ASSEMBLA (wiki, tickety,?), SVN, konzultace a práce na vizi
3. Kontrola zprovoznění SVN a TICKET, konzultace k byznys analýze a EA
4. Konzultace ke katalogu požadavků a modelu případu užití
5. Poslední konzultace k 1.iteraci
6. Odevzdání dokumentace k 1.iteraci, konzultace scénářů a analytického modelu
7. Diskuse oponentských posudků, konzultace scénářů a analytického modelu
8. Odevzdání dokumentace k 2.iteraci, konzultace dokumentů ke 3. iteraci 2
9. Diskuse oponentských posudků, konzultace dokumentů ke 3. iteraci
10. Odevzdání dokumentace k 3.iteraci, konzultace dokumentů ke 4. iteraci
11. Diskuse oponentských posudků, konzultace dokumentů ke 3. iteraci
12. Odevzdání dokumentace k 4.iteraci, prezentace projektu
13. Zápočty
14. Zápočty
Literatura
[1] Arlow, J., Neustat, I.: UML 2 a unifikovaný proces vývoje aplikací. Computer Press, ISBN: 978-80-251-1503-9, Praha 2007.
[2] Pressman,R.S.: Software Engineering: A Practitioner's Approach. ISBN 0-07-707936-1, McGraw-Hill, 1992.
[3] Sommerville,I.: Software Engineering. Pearson Education Limited, 2001. ISBN 0-201-39815-X.
[4] http://www.uml-diagrams.org/uml-24-diagrams.html
[5] http://ocup.ocup.cz/p/obsah.html
Požadavky
Prerekvizitou je A7B36OMO, A7B36DBS a A7B39WPA.