Elektrické pohony a trakce 2 - A1M14PO2

Kredity 5
Semestry letní
Zakončení zápočet a zkouška
Jazyk výuky čeština
Rozsah výuky 2+2L
Anotace
Vzorkované systémy, diferenční rovnice a Z transformace, diskrétní funkce a přenos,
číslicové řízení, regulátory PSD, signálové procesory pro pohony, vlastnosti,
poměrné jednotky, normalizace, skalární řízení as. motoru, realizace vektorového
řízení asynchronního motoru a motoru s PM, digitální komunikace mezi počítači v
pohonech a v trakci.

Jízdní odpory pro jízdu na kolejích a po pneumatikách. Určení výkonu trakčních
motorů a spotřeby energie pro zadanou zátěž a trať. Elektromobily a hybridní
automobily. Vozidla městské hromadné dopravy: elektrobusy, trolejbusy, tramvaje,
metro. Elektrické a dieselelektrické lokomotivy. Polovodičové měniče pro elektrická vozidla, napájení elektrických drah, akumulátory. \\Výsledek studentské ankety předmětu je zde: http://www.fel.cvut.cz/anketa/aktualni/courses/AD1M14PO2 \\Výsledek studentské ankety předmětu je zde: http://www.fel.cvut.cz/anketa/aktualni/courses/A1M14PO2
Cíle studia
Žádná data.
Osnovy přednášek
1. Vzorkované systémy, diferenční rovnice a Z transformace, diskrétní funkce a
přenos.
2. Číslicové řízení, vztah diferenční rovnice k řídícímu algoritmu, číslicové
regulátory PSD a jejich nastavování.
3. Signálové procesory pro pohony, vlastnosti, rozšíření CPU pro číslicové řízení.
4. Poměrné jednotky, normalizace, skalární řízení asynchronního motoru
5. Realizace vektorového řízení asynchronního motoru a motoru s permanentními
magnety.
6. Digitální komunikace mezi počítači v pohonech a v trakci. Přehled užívaných
technologií.

7.Jízdní odpory, trakční výkon a spotřeba trakční energie. Druhy trakčních pohonů.
8. Vozidla s hybridním pohonem, druhy hybridního pohonu a jeho vlastnosti.
9. Elektromobily a elektrobusy. Akumulátory energie pro elektromobily a
elektrobusy.
10. Vozidla lehké trakce: trolejbusy a tramvaje.
11. Metro a elektrické motorové vozy.
12. Elektrické lokomotivy.
13. Dieselelektrické lokomotivy, napájení elektrických drah.
14. Rezerva.
Osnovy cvičení
1. Úvod. Bezpečnost při práci v laboratoři. Vývojový systém MPLAB a C30.
2. Signálový procesor dspic30, programování číslicového filtru, ladění v simulátoru
C30.
3. Signálový procesor dspic30, programování PS regulátoru, ladění v jednotce MC1.
4. Signálový procesor dspic30, programování třífázového modulátoru, ladění v jednotce MC1.
5. Skalární řízení asynchronního motoru signálovým procesorem, dspic30 a MC1, demo
a jeho analýza.
6. Vektorové řízení asynchronního motoru signálovým procesorem, dspic30 a MC1, demo
a jeho analýza.

7. Metodika určení výkonu trakčních motorů a spotřeby energie pro zadanou zátěž a
zadanou trať; zadaní semestrální úlohy.
8. Měření na modelu hybridního pohonu na pracovišti VCJB.
9. Exkurze.
10. Měření na trakčním pohonu v laboratoři.
11. Exkurze.
12. Měření na reálném elektromobilu.
13. Kontrola vypracované semestrální úlohy a zpracovaných protokolů, udělení zápočtů.
14. Rezerva.
Literatura
1. Balátě, J.: Automatické řízení. Praha: BEN, 2004. ISBN 8073001489.
2. Javůrek, J.: Regulace moderních elektrických pohonů. Praha: Grada, 2003.
ISBN-8024705079.
3. Jansa, F.: Vozidla elektrické trakce. Praha: NADAS. 1975.
4. Chan, C. C., Wong Y. S.: The state of the art of Electric Vehicles Technology.
IPEMC 2004.
5. Steimel, A.: Electric Traction-Motive Power and Energy Supply. München,
Oldenburg Industrieverlag, 2008.
6. Studijní materiály na serveru http://motor.feld.cvut.cz .
Požadavky
Podmínky pro udělení zápočtu:
1. Prezence podle studijního řádu.
2. Vyřešení semestrální úlohy.
3. Řádně zpracovaní protokolů z měření.
Podmínky pro připuštění ke zkoušce:
Zápočet zapsaný v KOSu a v indexu.