Humanitní, umělecký a společenskovědní seminář

B232 - Letní 23/24

Humanitní, umělecký a společenskovědní seminář - B3B35HSS

Kredity 4
Semestry letní
Zakončení zápočet
Jazyk výuky čeština
Rozsah výuky 3S
Anotace
Seminář o humanitních a společenskovědních tématech představuje pro studenty kybernetiky a robotiky na technické univerzitě příležitost se zamyslet v širší perspektivě a souvislostech.

Seminář se obvykle skládá ze samostatných a nezávislých bloků věnovaných různým společenskovědním, humanitním a případně i uměleckým tématům. Tato témata mohou být každý rok jiná. Každý blok tvoří dvou až tříhodinová (2-3x45min) přednáška s diskusí v Zengerově posluchárně, obvykle ve středu odpoledne od 16:15 do 18:30. Studenti se musí před každým blokem podívat na Moodle semináře a zjistit, co si mají předem přečíst, promyslet nebo udělat. Klíčové je aktivní zapojení studentů během diskuse. V některých blocích dostanou studenti předem ke stažení materiály k prostudování a promyšlení. Mohou také předem dostat zadání úloh, které před přednáškou vypracují. Nebo mohou nějakou úlohu dostat až na přednášce. Nechceme studenty v závěrečné fázi bakalářského studia příliš zatěžovat, ale věřím, že je takto inspirujeme a přimějeme k zamyšlení. Každý student musí povinně absolvovat nejméně čtyři z osmi bloků dle vlastního výběru, za což dostane čtyři kredity. Doufáme ale, že se mnozí dobrovolně zúčastní i dalších bloků, tentokrát již bez kreditů. Kontrola prezence bude prováděna elektronickou formou –přihlášením kartou studenta při vstupu do posluchárny.
Cíle studia
Seminář o humanitních a společenskovědních tématech představuje pro studenty kybernetiky a robotiky na technické univerzitě příležitost se zamyslet v širší perspektivě a souvislostech. V dnešním světě, kde technologie a lidská společnost jsou neoddělitelně propojeny, je pochopení humanitních a společenskovědních aspektů klíčové pro vývoj technologií, které jsou citlivé k lidským potřebám a etickým standardům. Seminář nabízí studentům ojedinělou možnost diskutovat s významnými osobnostmi humanitních a společenskovědních oborů i mezi sebou, kriticky přemýšlet o vlivu technologie na práci, soukromí, bezpečnost a sociální interakce. Tato znalost je nezbytná pro vytváření inovací, které jsou sociálně odpovědné a udržitelné. Seminář také podporuje rozvoj měkkých dovedností, jako je komunikace, týmová práce a kritické myšlení, které jsou nezbytné pro úspěšnou kariéru v jakémkoli technickém oboru. Pro studenty kybernetiky a robotiky je tedy účast na těchto seminářích nejen obohacující, ale také nezbytná pro jejich celkový profesní rozvoj a přispívá k vytváření vyváženějších a moudřejších inženýrů.
Osnovy přednášek
Organizační setkání se všemi studenty:
Ivan Gabal – Politika založená na datech …
Klára Trávníčková – Rovnováha v životě
Pavel Kasík – Kognitivní omyly aneb co vám tají váš vlastní mozek a proč je vhodné se tím zabývat
David Černý – Etika AI
Petr Koubský – Jak fungují média (se zvláštním přihlédnutím k psaní o vědě a technice)
Jana Hybášková – Afrika: Hrozba či výzva?
Daniel Munich – Od teorie lidského kapitálu přes specifika společenskovědního výzkumu až ke kvalitnímu vládnutí
Josef Šlerka – K čemu může být estetikovi doktorát z informační vědy
Literatura
Uvedeny u jednotlivých témat na Moodlu
Požadavky
Příprava podle požadavků lektorů k vybraným tématům, aktivní účast v diskusích, tvořivý přístup a otevřené, kritické a strukturované myšlení.