V organizaci tohoto předmětu uplatníme dvě docela zásadní změny oproti tomu, s čím jste se dosud setkali v jiných předmětech na této i jiných školách – naši výuku budeme realizovat v módu tzv. převrácené třídy a vlastní studium včetně zpětné vazby budeme stavět na kompetencích.

Převrácená výuka

Předmět je realizován v módu tzv. převrácené výuky či převrácené třídy (angl. flipped learning či flipped classroom či inverted classroom), který v posledních letech zpopularizoval například Salman Khan skrze svou Khanovu akademii. Vaše studium každý týden tak bude rozděleno do tří fázi:

  1. Video-přednáška doma Den nebo pár dní před termínem formálně rozvrhované přednášky se podíváte na video-přednášku zveřejněnou na Youtube (a přilinkovanou z webu předmětu z bloku pro odpovídající téma/týden) z pohodlí vašeho domova, knihovny, kavárny či vlaku a případně si pročtete poskytnuté poznámky či odpovídající části doporučené knihy.
  2. Příklady, diskuze a dovysvětlování na "přednášce'' Při tom fyzickém setkání s vyučujícím v přednáškové místnosti (z historických důvodů budeme toto nazývat nadále "přednáškou") vám přednášející předvede pár vzorových příkladů či případových studií. Vy, jelikož už budete seznámeni alespoň s těmi základními definicemi a koncepty z videa, budete lépe připraveni do takového výkladu vstupovat vlastním řešení, formou dotazů a připomínek či i žádostmi o dovysvětlení nejasných partií.
  3. Domácí úkoly (zčásti) na cvičení' Na cvičení pak už nemusíte ztrácet čas rekapitulací obsahu přednášku a pod vedením asistenta se můžete rovnou věnovat aktivnímu procvičování vašich znalostí a dovedností formou řešení zadaných problémů. Ve druhé části cvičení si dokonce budete moci začít řešit zadané domácí úkoly, a to stále za možného využívání výhody fyzické přítomnosti vyučujícího. V případě, že zadané problémy nestihnete vyřešit ještě na cvičení, dokončíte je doma. Řešení zadaných příkladů odevzdáte přes web předmětu.

Studium (a hodnocení) založené na kompetencích

Pro větší efektivitu vašeho studia bude na každý týden (téma, přednášku) na webu předmětu zveřejněn seznam přibližně deseti velice konkrétních a detailně specifikovaných výukových cílů či kompetencí, které vám budeme pomáhat nabýt. Tyto kompetence budeme dělit na znalosti ("znám a rozumím") a dovednosti ("umím danou znalost použít k řešení problému"). Jejich seznam vás povede už v okamžiku sledování videopřednášky a následném studiu literatury před samotným fyzickým setkáním s vyučujícím(i) - bude dopředu vědět, na jaké otázky hledat odpověď.

Testovací/ověřovací mechanismy – online kvízy a domácí úkoly

Pro vaše vlastní ověření, že jste novým definicím a konceptům ze zveřejněného seznamu znalostí (kompetencí typu "znám a rozumím'') opravdu porozuměli, je na webu předmětu každý týden k dispozici online kvíz. Tento si vyplňte po shlédnutí video-přednášky ale určitě ještě před začátkem fyzické "přednášky''.

Podobně pro ověření, že jste spolehlivě nabyli nové dovednosti (kompetence typu "umím použít k řešení problémů''), Vám budou každý týden zadávány domácí úkoly. Jejich řešení odevzdáte do středy následujícího týdne (konkrétně 12h). Vaše řešení budou ohodnocena učitelem do týdne od deadlinu.

K samotnému hodnocení online kvízů i domácích úkolů pak platí následující:

  • Binární hodnocení. Zásadní charakteristikou hodnocení online kvízů i odevzdaných řešení domácích úloh je, že bude uplatňována binární logika: danou kompetenci (jednotlivou otázku/úlohu) buď máte nebo nemáte – pass or fail.
  • Možnost bez penalizace opakovat online kvíz i domácí úkol. Pokud zvládnutí dané kompetence při konkrétní hodnotící příležitosti (krátký kvíz či domácí úkol) neprokážete na první pokus, můžete usilovat o jednu opravu. 
    • U online kvízu jednoduše znovu spustíte ten stejný test (upozorňujeme však, že konkrétní otázka pro otestování dané kompetence může být jiná). Musíte však ten opravný kvíz dokončit nejpozději před fyzickou "přednáškou". Později už oprava nebude možná. 
    • U domácích úkolů bude zveřejněno nové zadání, na jehož vypracování budete mít opět jeden týden. V opravném domácím úkolu je postačující vypracovat pouze ty úlohy (kompetence), jejichž řešení Vám nebyla uznána v původním domácím úkolu.
K vypracování řešení domácích úkolů dále platí:
  • Řešení domácího úkolu nemusí být vysázeno v textovém editoru. Stačí i naskenované (dobře nafocené) řešení vypracované na papíře. V každém případě musí být řešení čitelné a musí být patrný postup řešení. Využití textového editoru Vám nicméně doporučujeme. Jistě Vám pečlivě vypracovaná řešení pak pomohou při opakování látky před zkouškou.

  • Řešení odevzdávejte vždy ve formátu .pdf (z dílčích ). Pakliže bude úloha vyžadovat odevzdání i dalších souborů kromě hlavního .pdf (zdrojové kódy), do odevzdávacího systému nahrajte každý soubor jednotlivě, nikoliv jako archiv (.zip, .rar).

Semestrální laboratorní projekt

Zájemci mohou (ale nemusí) v průběhu semestru na jednom laboratorním projektu (detaily budou zveřejněny krátce po zahájení semestru). Na konci semestru se pak očekává odevzdání projektové zprávy. Její hodnocení opět podléhá binární logice - buď je vyučujícím přijata nebo ne (již žádné nesmyslné hodnocení typu „práce byla splněna na 73 %“). V případě nepřijetí je toto zdůvodněno, a student může bez jakékoliv penalizace zprávu přepracovat/dopracovat a odevzdat znovu. Je však nutné počítat s časovou rezervou jednoho týdne na ohodnocení odevzdané zprávy. Tedy zpráva odevzdaná v posledních pár dnech semestru takovou šanci na přepracovaní/dopracování nedostane. Při vypracování zpráv pročtěte jak naše rady pro vypracování technických dokumentů, tak i náš postoj k plagiátorství. Práce na takovém laboratorním projektu není povinná, ale jednak určitě platí, že teprve až řešením komplexnějšího a praktického problému se člověk pořádně naučí používat nové koncepty a postupy, a také může úspěšné splnění projektu pomoct při závěrečném hodnocení studenta/-ky, když kupříkladu při závěrečné písemné zkoušce budou body chybět (více v sekci o hodnocení).

Naposledy změněno: středa, 6. října 2021, 13.26